خانه / آموزش / مدیریت شبکه های اجتماعی ؛ امری فراتر از پست گذاشتن

مدیریت شبکه های اجتماعی ؛ امری فراتر از پست گذاشتن

شبکه های اجتماعی نوع تکامل یافته از ارتباطات بدون مرز برای رونق کسب وکار و محبوب شدن هستند. دنیایی برای کاربران تا بتوانند از تمام امکانات به صورت رایگان و غیر حضوری در پیشبرد اهداف مختلف خود استفاده کنند. اما در ورای انگیزه و علل حضور کاربران در این شبکه ها مسئله مدیریت شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد.

با گسترش اینترنت در زندگی انسان ها شیوه کسب وکار هم دگرگون شد. زمانی اغلب شرکت ها تبلیغات محیطی و بازاریابی حضوری را برای دیده شدن ترجیح می دادند؛ اما امروزه شکل و فرم مفاهیم مختلفی مثل بازاریابی تغییر کرده و در قالب ارتباطات مجازی جای گرفته اند.

برخی از تصورات غلط در مدیریت شبکه های اجتماعی باعث شده است کاربران فکر کنند مدیریت شبکه اجتماعی تنها به پست گذاشتن محدود می شود.هر چند که بخشی از مدیریت شبکه های اجتماعی تولید محتوا و انتشار عکس و فیلم  می باشد اما ماهیت این شبکه ها به گونه ای است که کاربر برای رسیدن به اهداف خود باید استراتژی های خاصی را دنبال کند و در کنار پست گذاشتن به مدیریت شبکه های اجتماعی به شیوه ی صحیح بپردازد.

تصویر مرتبط

مدیریت شبکه های اجتماعی ؛ امری فراتر از پست گذاشتن

قطعا برای کسانی که فعالیت های محدودی در قالب پیج یا صفحات شخصی در شبکه های اجتماعی دارند مدیریت صحیح به این شکل چندان معنایی ندارد.به زبان دیگر اهمیت فعالیت و مدیریت شبکه های اجتماعی بیشتر در حوزه کسب وکار و برای کسانی که به دنبال کسب شهرت و برندینگ هستند مطرح می شود.

۱۱ فاکتوری که در ادامه می خوانید نشان می دهند حساب شبکه اجتماعی شما نیاز به مهارت مدیریتی فراتر از پست گذاشتن دارد.

۱- تعیین استراتژی نیاز مدیریت شبکه های اجتماعی

تعیین استراتژی، چشم انداز فعالیت شما را مشخص می کند. به عبارت دیگر شما می دانید که قرار است با زحماتی که به پای مدیریت شبکه های اجتماعی می کشید به کجا برسید.

عوامل مختلفی در تعیین استراتژی موثر هستند. مهم تر از همه باید یک چشم انداز برای آینده کاری خود مشخص کنید. مثلا این که در یک سال آینده تعداد دنبال کنندگان شما باید ۲ برابر شود.

سپس راه های رسیدن به این تعداد دنبال کننده را کشف کنید. می توانید مشخص کنید نیمی از بودجه صرف تبلیغات درون شبکه ای شود و بخش دیگر برای تهیه ویدیو ها و عکسهای اختصاصی صرف شود.

نکته ای که بایستی به آن دقت کرد این است که عکس های زیبا کلید موفقیت شما خواهد بود. به عکس های کاتالوگی ساده اکتفا نکنید و عکس های واقعی و حرفه ای در صفحه شبکه اجتماعی خود قرار دهید،عکس زیبا کلید موفقیت فروش اجناس به مصرف کنندگان است. حتی اگر توانایی هزینه کردن برای عکاسی هنری از کالایتان را ندارید،بیشتر از کالاهایی خریداری کنید که عکس های زیبایی داشته باشد و بتواند مشتری شما را مجاب کند. اگر فکر میکنید کالاهای بسیار با کیفیت و همچنین با عکس های زیبا قیمت گران تری خواهند داشت،هیچ شکی نکنید چون افراد در قبال کیفیت بالا و عکس زیبا که به واسطه ان بتوانند به زیبایی کالا ایمان بیاورند هزینه را با میل و رضایت پرداخت میکنند. هرگز از عکس تقلبی و گول زننده استفاده نکنید.

۲- برندینگ زنده و بروز

برندسازی حرفه ای در کسب وکار آنلاین مبحث گسترده و قابل بحثی است. برخی برندینگ را به متخصصان می سپارند و بنابراین مدیریت شبکه های اجتماعی نیز به واسطه برندینگ پوشش داده می شود.

لوگو و نام تجاری کمپانی یا کسب وکار شما از اولین اصولی است که برای برندسازی باید رعایت کنید.

برندسازی در شبکه های اجتماعی به مثابه تصویری می باشد که قرار است با جستجو و شنیدن نام تجاریتان در ذهن خواننده شکل گیرد.مراحل بعدی انتشار محتوا با برچسب یا لوگو اختصاصی شما می باشد.

Related image

۳- فعالیت منظم و برنامه ریزی شده

تداوم و پایداری رمز فعالیت موفق در شبکه های اجتماعی است. اساس مدیریت نظم است. نظم است که شما را به یک مدیر توانمند تبدیل می کند.

اگر می خواهید کاربران شما اعضای وفاداری باشند و تمامی محتوای تولیدی شما توسط آنان مطالعه شود، در هنگام تولید محتوا به زمان انتشار توجه نمایید.اگرچه زمان دقیق برای انتشار پست ها نمی توان مشخص کرد اما باید بدانید که قرار است مثلا در روز شنبه چه تعداد مطلب و چه موضوعاتی را به اشتراک بگذارید و با زمانبندی مشخص، یک صفحه منظم بسازید تا کسب و کارتان بیشتر رونق پیدا کند.

زمان انتشار پست ها در صفحه کسب و کارتان به نوع کسب وکار و تعداد مخاطبان شما هم بستگی دارد. سعی کنید تعداد زیادی پست، پشت سر هم و ضربتی ارسال نکنید چرا که این مسئله یکی از دلایل عمده خروج اعضا می باشد.
ساعتی را برای انتشار پست ها در نظر بگیرید که اکثر مخاطبان تان در آن مراجعه می کنند.

جهت برنامه ریزی بهتر فعالیت هایتان می توانید از دو راهکار زیر استفاده نمایید:

  • اپلیکیشن چک لیست iAuditor

برای این که بتوانید در هر زمان و هر مکان به برنامه روزانه خود دسترسی داشته باشید و به علاوه از یک یادآور جهت انجام امور و یادآوری آن ها بهره مند شوید اپلیکیشن چک لیست iAuditor انتخاب خوبی است.

  • تهیه تقویم کاری

اگر استفاده از اپلیکیشن برای تک تک کارمندان یا اعضای تیم شما امکان پذیر نیست می توانید یک تقویم کاری طراحی و تنظیم کنید. در این تقویم بر اساس روزهای کاری وظیفه افراد را مشخص کرده و تعداد مطالبی که باید منتشر شوند را به وضوح درج نمایید.

۴- برنامه ریزی پست ها برای انتشار

افراد گاهی به دلیل مشغله ی کاری یا عدم دسترسی به اینترنت نمی توانند پست ها را همواره مطابق با برنامه ریزی انجام دهند. شبکه های اجتماعی معمولا اولویت اول کسب و کارها نیستند؛ بلکه مدیریت شبکه های اجتماعی چاشنی کسب وکار می باشد. در این مواقع توصیه می شود از قابلیت زمانبندی انتشار پست ها در شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کنید.

۵- پاسخ مداوم به کامنت ها

یکی از بهترین راه های تشویق مشتری جهت انجام خرید، نظرات خریداران قبلی محصول یا سرویس است. در واقع مشتری اعتماد بیشتری به نظرات و بررسی های خریداران دارد و به آن ها توجه بیشتری می کند. بنابراین اجازه دهید تا مشتریان نظرات و بررسی های خود را برای شما ارسال کنند و شما نیز آنها را در کانال یا صفحه فروش خود وارد نمایید. این کار باعث می شود که بتوانید مشتری بیشتری جذب کنید و در افزایش درآمد به موفقیت برسید.

اما بعضی اوقات دیده میشود که بعضی از صفحات در شبکه های اجتماعی با مشکل عدم استقبال و ترک دنبال کنندگان از صفحه مواجه میشوند ،یکی از علتهای آن مخصوصا در کانالها و پیجهای فروش محصولات اینست که پشتیبانی درستی از سوی شما صورت نمیگیرد.

همیشه به کامنت ها یا نظرات در چارچوب ادب و با حوصله جواب دهید. برای تمام کاربران به یک اندازه ارزش قائل شوید و شیوه پاسخ گوییتان به همه یکسان باشد.

۶- چک کردن دایرکت و مکالمه با مخاطبان

مخاطبان شما سوالات، نظرات و گاهی انتقاداتشان را از طریق دایرکت با شما در میان می گذارند. اگر راه ارتباطی بهتری در صفحه شخصیتان معرفی نکرده اید حتما دایرکتتان را به صورت مداوم چک کنید.

علاوه بر این که باید به مکالمات خود و مشتریانتان توجه داشته باشید لازم است صفحات مشابه دیگر و نظرات کاربران را چک کنید و با وضعیت رقبای خود آشنا شوید.

برای این که بتوانید روی بخش های مختلف نظیر کامنت ها، دایرکت و لایک ها در شبکه های اجتماعی مختلف مدیریت داشته باشید می توانید از ابزارهای رایگانی مثل TweetDeck ،Hootsuite و Sprout Social استفاده کنید. قابلیت کلیدی این برنامه ها مدیریت یکجا و همزمان چند شبکه ی اجتماعی با هم می باشد.

۷- مدیریت دنبال کنندگان و ارائه خدمات به آنها

مدیریت همه ی دنبال کنندگان یا فالوور ها شاید در تمام اکانت های شما امکان پذیر نباشد؛ اما امری ضروری برای جلوگیری از هک شدن شبکه های اجتماعی و بلاک کردن حساب های مشکوک می باشد.

در برخی از شبکه ها مثل توییتر امکان دسته بندی فالوور ها فراهم شده است. مثلا می توانید مشتریان معمولی را از کمپانی ها جدا کنید. سرویس Hootsuite نیز این قابلیت را در اختیارتان می گذارد.

مشتریان انتظار دارند که قبل از خرید حس امنیت از طرف برند به آن ها داده شود. باید به آن ها تضمین بدهید که اگر از محصول یا سرویس شما راضی نبودند، پول را به آن ها باز خواهید گرداند. بهترین کار آن است که از این دسته از کاربران درخواست کنید تا تجربه و انتقاد خود را در سایت منعکس کنند. این مسئله کمک می کند که علی رغم نداشتن رضایت نسبت به محصول و سرویس، ارتباط مخاطب با برند شما حفظ شود و بتوانید اعتماد او را جلب کنید.

تنها نکته ای که نباید فراموش کنید آن است که فرآیند ارائه خدمات به مشتریان و بازگرداندن پول پیچیده نباشد تا باعث اذیت و عصبانی شدن کاربر نشود.

۸- تبلیغات گسترده و معقول

شما به عنوان مدیر کسب و کار، برای افزایش فروش و بهره وری از طریق شبکه های اجتماعی می بایست تعداد اعضای اختصاصی برند خود را افزایش دهید و اعضای کانال یا صفحه خود را حفظ نمایید. تولید محتوا اگر اصولی انجام شود بهترین شیوه تبلیغات است. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار می توانید روی تولید محتوای آموزشی، ارزشمند و با کیفیت کار کنید.سعی کنید همواره خودتان محتوای مرتبط به کسب و کارتان را تولید کنید چرا که مخاطبان شما هنگامی که محتوای تکراری از سایر کانال ها یا صفحات در کانال یا صفحه شما مشاهده می کنند، کانال یا صفحه شما را ترک میکنند.

تبلیغات متداول ترین شیوه ی بازاریابی در شبکه های اجتماعی و از طریق صفحات پرطرفدار و پربازدید می باشد. همان طور که می دانید مهاجرت از کسب وکار سنتی به الکترونیک نیز کمی هزینه دارد و برای تبلیغات باید خرج کنید.

۹- برگزاری مسابقات و رقابت

برگزاری رقابت و دعوت از فالوورها برای شرکت در آن از راه های تست شده برای مدیریت شبکه های اجتماعی می باشد که اغلب بازخوردهای مثبتی از سوی کاربران به دنبال داشته است.

به عنوان مثال در کانال فروشگاهی خود چالش برگزار کنید. چالش بهترین شات_محصول برای خریداران خود راه اندازی کنید. از خریداران خود بخواهید، از محصول خریداری شده در هنگام استفاده، شات تهیه کنند و برای مدیر کانال ارسال کنند. به بهترین شات، از میان محصولات خود جوایزی در نظر بگیرید و یا تخفیفی ارائه کنید. روش چالش شما میتواند بر اساس نظرسنجی و یا تعداد بازدید شات ها باشد. این تکنیک از برترین فوت و فن های افزایش فروش محصول در تلگرام می باشد.

در همین راستا برای اینکه با روند برگزاری مسابقات در شبکه های اجتماعی و جذب مخاطبان آشنا شوید بهتر است سری به صفحات محبوب بزنید.

Image result for viral marketing

۱۰- ثبت گزارش آنالیز به صورت دوره ای

هر حرفه و کسب وکاری که داشته باشید لازم است به صورت دوره ای و مثلا ماهانه فعالیت خود یا تیم همراهتان را آنالیز و ارزیابی کنید.

آنالیز فرصت مناسبی برای عقب گشت و مرور اتفاقات و تغییراتی است که در این مدت شاهد آن بوده اید. زمانی که آنالیز کنید اهمیت تعیین چشم انداز و استراتژی را که در ابتدای مطلب گفته شد بهتر درک خواهید کرد.

۱۱- هم گام بودن با آخرین تغییرات شبکه های اجتماعی

لزوم ارتقای اپلیکیشن سبب شده است تا شبکه های اجتماعی هم مشابه با برنامه های دیگر به صورت دوره ای به روزرسانی شوند و امکانات مختلفی به آن ها اضافه شود.

جهت مدیریت شبکه های اجتماعی و استفاده هر چه بیشتر از امکانات آن لازم است با آخرین تغییرات و انتشار نسخه های جدید همگام باشید.

منابع : نیوسئو ، هات اپ نیوز

درباره ی سرکار خانم آذری کسب و کار الکترونیک

همچنین ببینید

چگونه محصولات خود را در فیس بوک به فروش برسانیم؟

برای افزایش فروش در فیسبوک اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن …

۲ دیدگاه

  1. لازمه ماندگاری در تجارت الکترونیک بروز بودن و پایدار بودنه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی پشتیبانی تلگرامی لاین استور