خانه / آموزش / مهمترین ویژگی های فروشگاه اینترنتی موفق

مهمترین ویژگی های فروشگاه اینترنتی موفق

به اشتراک بگذارید

شاید با گفتن کلمه خرید همه به یاد خانم ها بیفتند ، درست است ؟ خب الان دیگه اینطور نیست و بسیاری از فروشگا ه های آنلاین با طیف گسترده ای از وسایل و لوازم زنانه و مردانه به فعالیت خود ادامه می دهند که هر دو طرف زن و مرد را به راحتی پوشش داده و از هر دو گروه مشتری ویژه دارند. همچنین بسیاری از فروشگاه ها نیز علاوه بر فروش محصولات بر اساس جنسیت افراد ، به فروش محصولات برای بچه ها ، پدر و مادرها ، نوجوانان می پردازند که در نوع خود قابل توجهند.

به طور کلی وب سایت های فروشگاهی در تعامل با مشتریان وب هستند و آماده اند تا خدمات مفیدی به آنها ارائه دهند. امروزه دیگر خرید آنلاین جزئی از زندگی روزمره افراد شده است ، بدون آنکه به بیرون از منزل یا محل کار خود رجوع کنند می توانند به محصولات و خدمات خاص خود برسند.
من قصد ندارم تا در مورد مزایای فروشگاه های آنلاین نسبت به فروشگاه های سنتی صحبت کنم که مطمئنا خود شما بهتر این نکته ها و مزایا را شناخته و درک کرده اید. چیزی که ما می خواهیم امروز به آن بپردازیم اینست که در یک فروشگاه اینترنتی چه عناصر و چه چیزهای مهمی را باید در نظر گرفت تا نهایت لذت برای خریدار را پدید آورده و کسب و کار آنلاین شما را شکوفا کنند.
مطمئنا هیچ یک از ویژگی های طراحی فروشگاه آنلاین ، تجارت اینترنتی شما را تضمین نمی کند. اما رعایت برخی نکات عمومی است که فروشگاه اینترنتی شما را در حد قابل قبولی به خریدار عرضه کرده و موجب پیشرفت کار شما خواهند شد.

بنابر این اول از همه باید درک روشنی از اهداف اصلی صفحات یک فروشگاه آنلاین داشت:

۱- لوگوی واضح
بهترین چیزی که می تواند توجه بیشتری از خریداران را بگیرد ، طراحی یک آرم یا لوگو شفاف و ویژه است که برای هر دو فروشگاه فیزیکی و مجازی بسیار عالیست. هنگامی که خریدار برای خرید به فروشگاه آنلاین شما هدایت می شود ، آرم و لوگو سایت شما به عنوان نماد و شخصیت کاری شما شناخته شده و یک عنصر اعتماد در خریدار ایجاد می کند.
پس در ابتدای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود سعی نمایید تا یک آرم بخصوص برای فروشگاه خود انتخاب کنید. البته بهتر است کار را به کاردان سپرده و هزینه بیشتری برای طراحی آن پرداخت کنید تا از شیک بودن و تازه بودن لوگو خود اطمینان حاصل کنید. گرچه همیشه یک آرم ساده در بیشتر اوقات از لوگوهای پیچیده بهتر در خاطره ها می ماند.

۲- ابزارهای حمل و نقل رایگان
مردم معمولا بسیار سریع تصمیم می گیرند که آیا می خواهند از این وب سایت خرید کنند یا نه ، که به هین دلیل است که شما باید در صفحه فروشگاهی خود با ایجاد یک عنصر چشمگیر در کمتر از چند ثانیه کاربر را حفظ کرده و او را مجاب نمایید که سایت شما را نبسته و به خرید خود ادامه دهد. بیشتر مردم در خرید خود دوست دارند از تخفیف های ویژه و کاهش در قیمت خرید بهره مند شوند.
بعضی دیگر از افراد با دیدن عبارت ” حمل و نقل رایگان ” به شگفت آمده و یک علاقه مندی در ذهن آنها نسبت به فروشگاه تان ایجاد می شود . بنابر این تخفیف برای خریداران اولین چیزهایی است که بازدیدکنندگان وب سایت به آنها توجه می کنند. وعده های جذب کننده و قیمت های منحصربفرد تحریک کننده بسیار عالی برای توجه خریداران است که می تواند به صورت یک بنر یا عبارت بزرگ به صورت پیشنهادات خرید در صفحه اصلی فروشگاه آنلاین شما درج شود.
اگر می خواهید در سطح وسیعی کار کنید مثلا در کل یک کشور محصولات خود را ارائه کنید که حتما باید فکری به حال هزینه های حمل و نقل محصولات خود نمایید. بهتر است در هزینه های حمل و نقل خود تجدید نظر کرده و شرایط خاصی را برای خریداران عمده یا تکی در فروشگاه خود ایجاد کنید تا هم خریداران شرایط را درک کرده و بعد اقدام به خرید کنند. از اینرو قیمت سفارش را نیز دستخوش تغییر کنید و فکری هم به حال هزینه حمل و نقل نمایید تا عاملی برای جلب توجه خریدار باشد.

۳- آخرین اخبار و محبوب ترین محصولات
بهترین نکته ای که می توان برای یک فروشگاه آنلاین در نظر گرفت همین اخبار و درج محبوب ترین محصولات در وب سایت است. بهترین مکان هم برای درج آخرین اخبار سایت یا بهترین محصولات در صفحه اصلی است که موجب سردرگمی کاربران نمی شود. اما توجه داشته باشید که اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری از اخبار محصولات بدهید ، بهتر است در صفحه مخصوص به خود آن محصول نیز این کار انجام شود و گزیده ای از اخبار در صفحه اصلی قرار گیرد.

۴- برند محصولات
ممکن است مشتری های شما با یک خرید در دفعات بعدی نیز به وب سایت شما رجوع کنند ، اما این بدان معنی نیست که باید تمام محصولات خود را به طور مستقیم در صفحه اصلی سایت قرار دهید. آنچه مسلم است می توانید برای چشم نوازتر کردن سایت و همچنین دسترسی آسان خریدار به محصولات از یک ترفند خوب استفاده کنید که فروشگاه های بزرگ نیز از آن استفاده می کنند.
اگر فروشگاه شما از محصولاتی با مارک ها و برندهای مختلفی استفاده می کند ، می توانید امکانی را در صفحه اصلی و حتی صفحات فرعی وب سایت خود به وجود آورید تا خریدار به تمام برندها دسترسی داشته باشد و به صورت هدفمندتری به خرید خود بپردازد.

۵- سبد خرید ، باکس ورود و باکس جستجو
معمولا همیشه سه عنصر سبد خرید ، سیستم ورود و خروج ، باکس جستجو در هر سایت فروشگاهی یافت شده و از ضروریات کار است. این تقریبا غیر ممکن است که بتوان یک فروشگاه آنلاین بدون سبد خرید را تصور کرد. محبوب ترین عنصر یک فروشگاه آنلاین هم همین سبد خرید است که یک حس خوب و قابل توجه را در خریدار ایجاد می کند. فروشگاه های بسیاری از این شگرد استفاده کرده و امکان ذخیره و انتخاب محصول برای خرید در دفعات بعدی یا مرور و بررسی سفارشات قبلی و فعلی را می دهند.
از این نظر باید برای ورود و خروج کاربر به سبد خرید از درگاه و سیستم عضویت استفاده کرد تا خریدار بتواند راحتتر به سبد خرید دسترسی داشته باشد. همچنین با امکان ثبت نام در سایت می توان خریداران را از پیشنهادات و تخفیفات ویژه و اضافه شدن محصولات جدید باخبر نمود.
اگر شما یک فروشگاه آنلاین نسبتا بزرگ را اداره می کنید که محصولات متنوعی در خود دارد ، پس یهتر است برای سهولت دسترسی به محصولات از باکس جستجو در سایت استفاده نمود. از این طریق هم خریدار راحتتر محصول مورد نظر را پیدا می کند و هم شما زودتر به خواسته خود که خرید بیشتر است می رسید.

۶- سیستم های پرداخت
وب سایت های فروشگاهی با بسیاری از مشتریان در سراسر کشور یا جهان برخورد دارند که از بانک ها وسیستم های پرداخت متفاوتی استفاده می کنند. بنابر این ممکن است صاحب فروشگاه از یک درگاه بخصوص برای پرداخت های خود استفاده نماید که با توجه به این موضوع باید روش های پرداخت توسط مشتریان را به درستی در سایت درج کند.
به عنوان مثال بسیاری از سایت های وطنی فقط از درگاه های بانکی استفاده می کنند و از پرداخت های بین المللی مثل پی پال یا ویزا کارت استفاده نمی کنند ، پس بهتر است بانک های پشتیبانی شده توسط سایت به خوبی با آیکن ها مشخص شوند.
شما می توانید به راحتی از آیکون ها استفاده کرده و آنها را در پایین یا سایدبار صفحه فروشگاهی خود قرار دهید تا خریدار به راحتی بتواند از بین درگاه های موجود یکی را برای پرداخت انتخاب کند.

۷- لینک شبکه های اجتماعی
گفته می شود که تقریبا بیش از ۲۰% از خریدهای آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی انجام می شود. مردم و کاربران بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی در حال فعالیت هستند که این خود یک جامعه بالقوه برای تبدیل شدن به خریداران سایت شما را فراهم می کند. پس چه بهتر که شما هم از این جامعه آنلاین استفاده کرده و محصولات و خدمات فروشگاهی خود را در آنها به معرض تماشا بگذارید و اشتراک دهید.
علاوه بر این ، شبکه های اجتماعی یک فرصت عالی برای ارتقاء فروشگاه آنلاین و ایجاد مشتریان فعال و با نفوذ و پیدا کردن همکاران دیگرتان خواهد بود. برای یک فروشگاه آنلاین وجود شبکه های اجتماعی می تواند به عنوان اهرمی برای با خبر کردن و آگاهی دادن به مشتریان از وضعیت فروشگاه و محصولات استفاده کرد.

۸- شماره تلفن و چت آنلاین
خریداران آنلاین به صورت کلی برای اینکه برای اولین بار از یک فروشگاه اینترنتی خرید می کنند ، بتوانند با اعتماد کامل به خرید خود برسند از فروشگاه انتظار دارند که مشخصات کاملی از خود ارائه دهد تا خریدار به راحتی با آنها تماس گرفته و از صحت کار خبردار شود. البته همیشه اینگونه نیست و وجود یک شماره تلفن یا باکس چت آنلاین می تواند در بیشتر مواقع به کمک خریدار آمده و اگر سوال یا پیشنهاد یا کمکی داشته باشد با شما تماس گرفته تا سریع تر رفع شود.
بسیاری از فروشگاه ها از باکس چت آنلاین برای فروش محصولات خود بهره می برند که می توان به صورت شبانه روزی به عنوان مکانی برای پشتیبانی مشتریان از آن استفاده کرد که البته خریداران هم از آن استقبال خواهند کرد.

۹- نشان اعتماد
علامت های اعتماد تصاویر کوچک یا آرم هایی هستند که تضمین امنیت یا خدمات را به خریداران ارائه می کنند که مثلا خرید از این فروشگاه بی خطر بوده و قابل اعتماد است. نشان های اعتماد به مشتریان احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتر برای در اختیار گذاشتن اطلاعات عمومی یا خصوصی خود را می دهد و تمایل آنها برای خریدهای بیشتر و پرداخت بدون خطر را می دهد.
جدای از نشان های اعتماد ، یک طراحی روشن و جذاب ، منوهای مناسب ، شرح جزئیات محصولات ، ببرسی کاربردی محصولات و چیزهای دیگر بسیار مهم هستند و نقش قابل توجهی در اعتمادسازی خریداران دارند.

۱۰- راهنما
البته همیشه وجود یک صفحه راهنما برای فروشگاه های آنلاین و گوشزد کردن روند خرید خیلی هم مهم نیست ، اما بسیاری از کاربران ممکن است با روند خرید فروشگاه های اینترنتی باخبر نباشند و یا اولین دفعه باشد که به سایت شما مراجعه کرده و اولین خرید خود را انجام می دهند که در صورتی که یک آیکون یا گزینه راهنما در بالا یا در سایدبار سایت وجود داشته باشد ، بسیار عالی است و می تواند راهگشای خوبی برای پشتیبانی کاربران بدون مراجعه به شما یا تلفن زدن یا پشتیبانی چتی باشد.

درباره ی مهندس درویش زاده

همچنین ببینید

با این ۱۰ ترفند بیشترین سود را از لینکدین ببرید!

ابزارهای رشد و توسعه استارت‌آپ ها   منبع: ونچوربیت یکی از قدرتمندترین ابزارهایی که برای …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی پشتیبانی تلگرامی لاین استور