خانه / آموزش / هفت نکته ظریف بازاریابی در اینترنت

هفت نکته ظریف بازاریابی در اینترنت

به اشتراک بگذارید

شما ممکن است در یک شهر آرام و کوچک، کسب و کار مختصری برای خود برپا کرده باشید ولی آیا می دانید که با استفاده از یک وب سایت قادر خواهید بود همین «کوچک» را بزرگ و پراهمیت سازید؟

امروزه بسیاری از کسب و کارها و سازمان های تجاری یک وب سایت دارند، هر چند برخی از آنها نمی دانند چگونه می توانند از این وب سایت سود سرشاری به دست آورند.

شما با عمل به هفت نکته ظریفی که ذیلاً برای بهبود بازاریابی اینترنتی ارائه می شود، قادر خواهید بود در فضای شلوغ و پرهیاهوی وب، بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید.

۱٫ بنیاد
چرا شما وب سایت تجاری دارید؟ آیا واقعاً سازمان شما به وب سایت نیازمند است؟

چند خط بالاتر، ما پرسش دوم را پاسخ داده ایم.

مشتری های شما معمولاً در فضای وب به گشت و گذار، خرید، تفریح و کسب اطلاعات مشغولند.

بنابراین شما می توانید بخشی از این فرآیند را به خود اختصاص دهید؛ یعنی از یک سو به درخواست های اطلاعاتی کاربران پاسخ دهید و از سوی دیگر برند خود را ترویج کرده و میزان فروش سازمان را ارتقاء بخشید.

به هر حال ممکن است شما برای چرایی داشتن وب سایت، یک یا چند پاسخ در آستین داشته باشید.

«بنیاد» یعنی اطلاعاتی عمومی و کلی درباره کسب و کار کوچک شما؛ شامل نام برند، محل فیزیکی، ساعات کاری شرکت و لیستی از محصولات و کالاهایی که عرضه می دارید.

بنیاد می توان نشان دهنده یک ساختار باشد که افراد با استفاده از آن قادرند – به عنوان مثال – فرم تماس با شما را تکمیل و ارسال کنند، اطلاعات سودمند و جالبی در حوزه کاری مربوطه به دست آورند و ….

فرض کنیم که کار شما لوله کشی است و یا مدیریت یک شرکت پیمانکاری لوله کشی را برعهده دارید.

شاید در وهله اول این گونه به نظر برسد که اینترنت را چه به لوله کشی؟! و یک لوله کش چگونه می تواند با استفاده از فضای وب، مهارت های خود را تبلیغ کند؟

در پاسخ باید گفت: آیا احتمال نمی دهید که مشتری های شما سوالاتی در ذهن دارند که در اینترنت به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای آنها هستند و در این بین آنها می توانند به جای این که به سراغ سایت رقبا بروند، یک راست از سایت شما دیدن کرده و پاسخ ها را آنجا بیابند؟

۲٫ محتوا
شاید تا به حال چندین بار عبارت «محتوا پادشاهی می کند» را شنیده باشید.

محتوا واقعاً یکی از مهمترین جنبه های هر وب سایتی محسوب می شود.

برخی نیز بر این باورند که محتواهای خوب و خواندنی بهترین شیوه بازاریابی اینترنتی است.

شما به راحتی و با صرف زمانی اندک می توانید یک سایت در اینترنت برپا کنید و اطلاعات اولیه مربوط به کسب و کار خود و نیز شماره تماس ضروری سازمان را در آن درج نمایید.

اما این فقط یک طرح ابتدایی است و اگر شما می خواهید کارتان را توسعه دهید، نگاه کاربران را به خود جلب کنید و در فضای وب حرفی برای گفتن داشته باشید باید به سراغ محتواهای مفید بروید و از این طریق عطش اطلاعاتی کاربران و مشتریان بالقوه خود را حتی المقدور برطرف سازید.

اگر شما خودتان را نویسنده قابلی نمی دانید و مطمئن هستید که از پس تهیه مطالب و مقالات خواندنی بر نمی آیید، کافی است با صرف هزینه ای نسبتاً اندک، یک نویسنده آزادکار (فریلنسر) را استخدام کنید و از وی بخواهید مثلاً هفته ای ۵ تا ۱۰ مقاله برای شما به رشته تحریر درآورد.

چنین نویسندگانی را می توانید با جستجو در سایت هایی همچون Elance، Guru و Craigslist پیدا کنید.

۳٫ رصد عملکرد رقبا
در هر رشته و رده ای که فعالیت می کنید، عملکرد رقبایتان را زیر نظر بگیرید و دقیقاً رصد کنید.

وب سایت ها چنین کاری را آسان کرده اند چرا که در آنها می توان اطلاعات جدیدی از شیوه های تبلیغاتی شرکت ها، سرویس هایی که عرضه می کنند و غیره را به دست آورد.

به عنوان مثال اگر شما در حوزه لوله کشی فعالیت دارید، ممکن است با مراجعه به سایت یکی از رقبای خود متوجه شوید که آنها درباره نحوه رفع نشتی از لوله ها، به نکاتی کاربردی و جالبی اشاره کرده اند.

خب، شما هم دست به کار شوید و مقالاتی مشابه تهیه کنید، مانند روش های بازسازی یک سرویس بهداشتی، شیوه های رفع ساییدگی پیستون های موتور، عایق کاری تاسیسات تهویه و….

هر چند تجربه نشان می دهد که بسیاری از مشتری ها، از توان، دانش و ابزار انجام چنین کارهایی بی بهره اند ولی چنین مقالاتی باعث می شود سطح علمی کار شما بالا رود. به همین دلیل کاربران آرام آرام برای مهارت ها، برند و سایت شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد.

۴٫ استفاده از عکس
گفته می شود یک تصویر گاهی از هزار کلمه گویاتر است.

شما به عنوان یک لوله کش می توانید جزئیات فعالیت های کاری خود را با نمایش عکس های حرفه ای و زیبا، بهتر به مخاطبان بشناسانید.

اگر هم از این تصاویر در مقالات آموزشی سایت تان استفاده کنید، می توانید انجام امور تعمیراتی را گام به گام به کاربران معرفی نمایید.

برای به دست آوردن چنین عکس هایی یا از همکار خود بخواهید دوربینش را بردارد و دست به کار شود، و یا یک عکاس را استخدام نمایید.

ضمناً پیشنهاد می شود در سایت تان برای تصاویر، از تگ Alt و نیز شرح مختصری برای هر عکس استفاده کنید.

خوانندگان سایت، این اطلاعات را دوست دارند و موتورهای جستجوی اینترنتی نیز به مرور ترافیک بیشتری را روانه سایت شما خواهند کرد.

۵٫ راه اندازی وبلاگ
برای انتقال افکارتان لازم نیست حتماً نویسنده چیره دستی باشید.

به جای آن کافی است یک وبلاگ راه اندازی کنید و اطلاعاتی را که حدس می زنید برای دیگران جذاب است، به اشتراک بگذارید.

در وبلاگ تان خشک و رسمی نباشید، بلکه بر عکس، پست های تصویری ایجاد کنید، ویدئو آپلود کنید و از خوانندگان بخواهید سوالاتی را که در ذهن دارند از شما بپرسند.

برای تعامل با مخاطبان و خوانندگان وبلاگ خود، هر روز چند دقیقه ای وقت بگذارید.

به روزرسانی وبلاگ را بخش مهمی از فعالیت های بازاریابی خود به شمار آورید و آن را کم اهمیت ندانید.

۶٫ بازخورد
شما از شیوه های گوناگونی برای افزایش تعداد خوانندگان سایت خود استفاده می کنید ولی اگر از نتیجه واقعی کار بی خبر بمانید، چندان جالب نیست.

راه های مختلفی برای این که بتوانید ترافیک سایت تان را بررسی کنید و ببینید کاربران در سایت شما چه می کنند و به دنبال چه هستند، وجود دارد.

با استفاده از ابزار آمارگیر گوگل به نام گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) که به رایگان عرضه می شود، می توانید اطلاعات ارزشمندی در این خصوص به دست آورید.

وضعیت و عملکرد سایت را به طور منظم با مسئول سایت تان بررسی کنید.

وی می تواند پیشنهادهای باارزشی برای بهبود سئو در اختیار شما بگذارد.

۷٫ گام آخر
اکنون شما – با این فرض که به توصیه های قبلی عمل کرده باشید – سایت خوبی در اختیار دارید.

حال زمان آن است که گام بعدی را بردارید و سایت تان را در انواع دایرکتوری ها و شبکه های اجتماعی معرفی نمایید.

درج سایت در دایرکتوری ها را جدی بگیرید؛ گاهی اوقات این کار به سادگی درج یک لینک است.

سایت خود را در Yahoo و DMOZ ثبت کنید.

همچنین از ابزار وبمستری گوگل (Google Webmaster Tools) برای بررسی عملکرد سایت استفاده نمایید.

در فیس بوک و لینکدین حساب باز کنید و صفحاتی را در این شبکه های اجتماعی برپا نمایید.

از توییتر نیز غافل نشوید: یک حساب باز کنید و کسی را برای تعاملات آنلاین اختصاص دهید.

اگر چه معمولاً کسب و کارهای بسیار کوچک مانند شرکت های تک نفره، نمی توانند به طور دائم سایت خود را «اجتماعی» نگه دارند و برای این کار زمان زیادی صرف کنند ولی یک راه مناسب عبارت است از به کارگیری یک دستیار مجازی یا ریموت که می تواند کارهای شما را انجام دهد.

درباره ی مهندس درویش زاده

همچنین ببینید

با این ۱۰ ترفند بیشترین سود را از لینکدین ببرید!

ابزارهای رشد و توسعه استارت‌آپ ها   منبع: ونچوربیت یکی از قدرتمندترین ابزارهایی که برای …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی پشتیبانی تلگرامی لاین استور