اینترنت اشیا به یک ماهیت و پدیده اشاره میکند. به طورکلی اینترنت اشیا چگونگی ارتباط اشیایی که در زندگی روزمرهی ما وجود دارند را فراهم میکند. امروزه همهی ما به راحتی به اینترنت دسترسی داریم و آن به صورت یک نهاد خودکار بر جهان فیزیکی ما منعکس شده است و اکنون این مفهوم آرام آرام به تمام جنبههای زندگی ما وارد میشود و در پی آن پیامدهای گستردهای در حوزههای امنیت، حریم خصوصی، مقررات و غیره ایجاد خواهد شد.
و اما آن در بازاریابی اینترنتی چه نقشی ایفا خواهد کرد؟
ما همواره به دنبال خدمات مطابق با تقاضا هستیم، مصرفکنندگان همیشه به دنبال راحتی هستند؛ در گذشته این راحتی به معنی نزدیکشدن به فروشگاه مواد غذایی بود اما امروزه راحتی معنای گستردهتری پیدا کرده است.
برای اینکه رابطهی بازاریابی و اینترنت اشیا را به خوبی نشان دهم، مثالی برایتان میآورم. فرض کنید یک مشتری دارای یک قهوهساز است، او زمانبند آن را تنظیم کرده تا در عرض ۵ دقیقه قهوه را آماده کند. اما پس از ۵ دقیقه به قهوهساز خود مراجعه میکند و میبیند که وظیفهاش را به خوبی انجام نداده است؛ بنابراین با قهوهساز توییتهایی ارسال میکند و نارضایتی خود را بیان میکند. بازاریابان اینترنت اشیا میتوانند این رفتار را تجزیه و تحلیل کنند، آدرس مشتری ناراضی را پیدا کنند، یک محصول جایگزین برای او بفرستند و برای توسعهی محصول بیشتر تلاش کنند.
اینترنت اشیا به این معنی است که دادههای بزرگ، بزرگتر نیز خواهند شد.
بازاریابان اطلاعات و دادهها را دوست دارند و از هر منبعی برای جمعآوری دادهها استفاده میکنند. اطلاعات در دنیای امروزی همهچیز است. با اینترنت اشیا اندازه و دامنهی دادهها گستردهتر خواهد شد. تحلیلگران تخمین میزنند که تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۳ بیلیون دستگاه متصل وجود خواهد داشت، اتصال بیشتر منجر به دادههای بیشتر، دقت زیادتر و تعاملات بیشتر خواهد شد؛ حتی تصور میزان دادهای که میتوان از آنها جمعآوری کرد نیز دشوار است.
بنابراین در آیندهای نزدیک هیچ محدودیتی در دسترسی به دادهها وجود نخواهد داشت، همانطور که تکنولوژی در زندگی ما جای خود را پیدا میکند، دامنه و عمق اطلاعات موجود همچنان رو به افزایش خواهد بود.
بازاریابان با جریانهای جدیدی از دادهها مواجه خواهند شد، نقاطی از اولویتها و عادات مصرفکنندگان که هنوز کشف نشدهاند با اینترنت اشیا کشف خواهند شد و بازاریابی را قویتر خواهند کرد. از سطلهای زباله تا مسواکها، آمادهی هجوم اطلاعات بازاریابی عجیب و غریب باشید.
بازاریابی هوشمند راهحلهای خاصی را برای مشکلات فراهم میکند
بازاریابان اثربخش میدانند که دید و آگاهی بزرگترین محدودیت بازاریابان در عصر کنونی است، گرچه روشهای پیچیدهی بسیاری پدید آمدهاند که به بازاریابان اجازه میدهند، افرادی را مورد هدف قرار دهند، مثلا بازاریابان امروزه میتوانند تمام مردهای بیستسالهی جهان را برای محصولی خاص ترغیب کنند. اما با اینترنت اشیا این ویژگی از بازاریابی بسیار گستردهتر خواهد شد، ویژگیهای روانشناختی افراد بهتر کشف شده و محصولات براساس کاربران شخصیسازی خواهند شد.
خانههای هوشمند، خودروهای هوشمند و دستگاههای پوشیدنی تمام چیزی هستند که بازاریابان قادر به ارائهی راهحلهایی مربوط به آنها هستند. به عنوان مثال برای تعویض یک لامپ، خرید ترمز ماشین جدید و یا بسیاری از احتیاجات دیگر بازاریابان باید آمادهی ارائهی راهحل برای مشکلات خاص باشند.
هیچچیزی غیرقابل بازاریابی نخواهد بود
اینترنت اشیا بازاریابی را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد، هیچ بخشی از زندگی، هیچ محصول، هیچ سرویس و هیچ راهحلی غیرقابل بازاریابی نخواهد بود. در حال حاضر نیز اینترنت به بسیاری از رفتارهای روزمرهی ما نفوذ کرده است، از آنجا که همهی ما تعامل، رفتار و زندگی بههم پیوستهای داریم؛ بنابراین با ظهور اینترنت اشیا بازاریابان عمیقتر وارد زندگی ما خواهند شد و آنچه را که میخواهیم به ما ارائه خواهند کرد.
هر برنامهی مصرفکننده، هر برنامهی کسبوکار و هر محصولی با دادههایی که از اشیای ما تولید میشوند همگرا خواهد شد.
بازاریابی هوشمند دادههای دستگاهها و رسانههای اجتماعی را به هم متصل خواهد کرد
یکی از تاثیرات دیگر اینترنت اشیا روی رسانههای اجتماعی خواهد بود. با استفاده از فناوریهای اینترنت اشیا، شما قادر خواهید بود تا تعامل بین سازههای فیزیکی و دستگاهها را با استفاده از هویت اجتماعی برقرار سازید.
بنابراین همانطور که مشاهده کردید اینترنت اشیا نه تنها تکنولوژی و سایر مسائل را تغییر خواهد داد، بر بازاریابی و نحوهی اجرای موثر آن نیز تاثیر بسیاری خواهد داشت. بازاریابان هوشمند مسائلی را که تغییر خواهند کرد پیشبینی کرده و اقدامات مناسب را انجام میدهند.
http://pouyanet.co//
موضوعات مرتبط: بازاریابی مجازی Marketing Virtual ، بازاریابی الکترونیک Electronic Marketing ، تجارت الکترونیکElectronic business ، کسب وکار الکترونیکی E-business
برچسبها: بازاریابی مجازی , بازاریابی الکترونیکی