روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت
یكی
از اصول بسیار مهم و كلیدی در طراحی صفحات وب ، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و
استفاده از رنگ های مكمل و تركیبی مطلوبی است كه كاربران بتوانند بر اساس اصل
سهولت و جذابیت صفحه ، به مشاهده مطالب آن بپردازند.
این
كه چه رنگی متناسب سایت های وب است ، پرسشی است كه كارشناسان وب ، خیلی پاسخ جامع
و كاملی برای ان ارایه نكرده اند و كم تر متخصصات طراحی وب به مسیله روان شناسی
رنك ها در طراحی سایت ، توجه
كرده اند.
اما
به هر حال یك اصل كلی وجود دارد كه می گوید : در رنگ بندی یك صفحه ، باید به این
موضوع توجه شود كه این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به كار رود.
یعنی اصل توجه به عملكرد و موضوعیت سایت ، در رنگ بندی مطالب مهم است . سایت های
دولتی و به طور كل ، سایت هایی با بازدیدكننده بسیار بالا ، معمولا از رنك سفید
برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینك های صفحه و رنگ بنفش برای لینكهای مشاهده
شده كه به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به كار می رود ، استفاده می
كنند.
سایت
هایی كه بیش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مكمل استفاده می كنند. مثلا رنگ سبز
پر رنگ در كنار سرمه ای ، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد .
و یا در طراحی سایت های كودكان ، از رنگ های
خیلی شاد استفاده می شود.
به
هر حال توجه به كاركرد كد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است .
در ادام این مطلب ، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان
شناسان داریم و فعلا در مورد این كه چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است ، صحبت
نمی كنیم. اگر چه این توضیحات ، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند كه وب
مسترها را در گرافیك سایت ، به خوبی هدایت می كند.
یك
بهترین رنگ نداریم!
در
مدیریت نوین یك اصل پذیرفته شده وجود دارد كه یك بهترین شیوه مدیریت در كار وجود
ندارد. تركیب و هماهنگی و استقرار یك نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز ، چنین
رویكردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست كه سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می كنیم. نكاتی كه می
بایست در زمان طراحی گرافیكی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند :
اثر روان شناسی رنگ
قابلیت
خواندن متون صفحات سایت . مثل سایت : (www.irna.com)
رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بك گراند ، گرافیك ها ، لینك ها و متون
( مثل سایت http://www.HiGrade.ir )
وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و
مطالب به كار گرفته شده (مثل سایت http://www.karvarz.com ) وجه به نوع مخاطب و بازدیدكننده بخش های مختلف
سایت .
سایتی
مانند یاهو ، كه روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشكیل شده است ،
برای هر بخش خود از یك چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اكتیو ، استفاده
كرده است . مثلا بخش كودكان یاهو با بخش بازرگانی ان بسیار تفاوت دارد
۵ اصل مهم
لیست
زیر مشخصه هایی از رنگ ها را كه هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میكند:
– رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
– اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یك جنس
از شما كند.
– رنگ ها رفتار ما را در برابر یك موضوع فقط تشدید
نمیكنند ، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان میدهند.
– اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
– هر رنگ به تنهایی یك پیام مخصوص به چشم بیننده
میفرستد .به قول مك لوهان ، رسانه همان پیام است
روان
شناسی رنگ ها
به
طور كل ، رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند كه در زیر به بخشی از این مولفه های
موجود در رنگ ها اشاره شده است :
سفید :
اشاره
دارد به صداقت ، پاكیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ
برای بك گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
سیاه :
اشاره
دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشكی
برای رنگ متن روی یك پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم
را خسته میكند .
قرمز :
توانایی
، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را
طلب میكند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و
ضربان قلب و تنفس را تسریع میكند .
آبی :
امنیت
، اعتماد ، مسیولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی
دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .
سبز :
تندرستی
، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی
. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .
قهوه
ای :
تاثیر
گذاری ، متانت ، توانگری مالی و كمك كننده بودن . قهوه ای رنگ كره خاكی ماست و در
طبیعت بسیار فراوان است .
خاكستری :
صمیمیت
زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .
صورتی :
ملایمت
، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش كودك .
بنفش :
وقار
، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت
. در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبك های هنرمندانه است.
نارنجی :
سرزندگی
و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق كردن ، چالاكی و نیرو ، تحمل و
بلند همتی.
زرد :
نور
خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع
روشنفكرانه است و برای تاكید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمركز شده ، سوخت و
ساز را زیاد میكند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
طلایی :
نشانگر
گران بودن و پرستیژ است .
نقره
ای :
سرما
، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .
پس
وقتی میخواهید رنگی انتخاب كنید باید درباره بازار نهایی كار خود باندیشید . چه
احساساتی را میخواهید برانگیخته كنید ؟ اول كمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان
فكر كنید و نیز پیامی كه از راه دید میخواهید منتقل كنید .
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :